Direktlänk till inlägg 27 mars 2007

Förtydligande.

Av Anna - 27 mars 2007 11:28

Jag vill tacka för kommentaren jag fick på inlägget "svar". Precis som du skrev är inlägget du länkade till väldigt bra skrivet och mycket efterklokt. Och det är just efterklokt som är nyckelordet. Det är lätt att titta tillbaka på sitt liv och ha åsikter, det är svårare att titta på sitt liv just som det är nu och säga att allt kommer att blir bra om x-antal år. Och sedan vill jag påpeka att jag inte eftersträvar något modell-ideal eller anorexia-stadium. Jag vill må bättre inombords, jag har kämpat mot diverse depressioner som yngre, vilka jag klarat mig ur och idag mår jag väldigt mycket bättre. Men, jag är inte nöjd över min kropp eller kanske snarare mina konsumtionsvanor. Varför? Därför att ett osunt leverne kommer att straffa sig i längden. Man behöver inte dricka cola varje dag, äta godis och fet mat. JAG behöver inte göra det i alla fall. Men det är en vanesak som måste ändras och det är det som tar tid. Jag är intresserad av hälsa och ser en framtid inom friskvårdsområdet och man ska ju leva som man lär för att vara trovärdig. Sen vill jag inte heller påstå, som så många andra, att jag vill minska midjemåttet "enbart" för min egen skull. Nej, ärligt talat gör jag det för andras skull också, eftersom det oftast är första intrycket som avgör om man har en chans eller inte. En chans att få jobb, en chans att få kontakt, en chans att över huvud taget leva att se sina barn växa upp, bli vuxna och få barn osv. Det är viktigt för mig. Jag har aldrig varit trådsmal och kommer heller aldrig att "kunna" bli det, men när jag lär mig att behärska min IBS kommer jag slippa min ballongmage som är så kännetecknat av denna störning. Då, är jag säkert nöjd. Men för att behärska IBS måste man veta vad man tål och nte tål, man måste lära sig så oerhört mycket om sin egen mage och kropp att det tar tid, det går inte över en natt och det är något man måste leva hela livet med. Jag kom kanske av mig lite där.. men tanken med inlägget var bara att klargöra att bara för att jag inte är grovt överviktig och inte har stora mål att gå emot, betyder inte det att jag inte behöver kämpa för att uppnå det jag vill. Det JAG vill. Att jag dessutom är kort är en annan orsak till att minska måtten lite. Det är svårt att hitta kläder som passar på båda hållen utan att behöver sy om här och där. Ni vet, 3/4 byxor, klänningar som ska sluta innan fotknölarna och likaså kjolar, shorts osv är näst intill omöjliga för mig att bära. Om jag köper ett par minishorts, ni vet sådär extra korta så blir de som vanliga short på mig, men ser underligt ut. Om jag köper vanliga shorts slutar de ofta nedanför knäna och ser förjävligt ut. Så det så. Och barnstorlekar, som borde passa, kan jag oftast inte knäppa. Ett undantag är ett par snygga stretchjeans jag köpte på barnavdelningen för någon månad sedan som passar utmärkt. Men det är allt. ALLT.

 
 
Anna

Anna

2 april 2007 13:28

Alltså, det är lite märkligt att man blir ifrågasatt så snart man vill ner i vikt/bli smalare. Världen är allt bra konstig. Idealet är smalt (dock inte för smalt, för även väldigt smala tjejer blir ifrågasatta, oavsett de bantat sig till sin vikt eller ser ut så naturligt), men när man vill bli smal blir man ifrågasatt.

Jag hoppas att du når ditt mål och att du lär dig att leva med din IBS, kontrollera den etc.! Min syster har IBS och jag har själv funderat över om jag kan ha det, för min mage svullnar och värker direkt jag äter nåt. Det enda magen inte svullnar upp av är de flesta frukterna och salsasåser. Men annars gör nästan allt mig orolig i magen. Hur vet man egentligen om man har IBS?

http://enchanted.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

3 april 2007 00:42

Blev alldeles paff OCH glatt överraskad när jag läste kommentaren Du fått på "svar"
Men Du har rätt i att det är lätt att vara efterklok. önskar jag hade vetat allt jag vet idag då i yngre år...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 april 2007 18:17

Jag kommer lämna denna, ganska trista blogg och helt och hållet blogga på min andra blogg: yogai.blogg.se därför att den känns fräschare och bättre.   Hoppas att ni följer med mig dit. ...

Av Anna - 12 april 2007 15:40

Idag är det vackert väder, just nu då alltså. För i morse och i förmiddags var det inte lika kul. Jag började dagen med att vakna till min fakade sol, dvs en klotrund lampa som jag satt timer på, klockan tjugo över sex började den lysa men upp kom ...

Av Anna - 11 april 2007 08:54

Jag beslöt mig för att ta en powerwalk, men när jag kommit iväg kom jag på att jag glömt musiken, aja, skitsamma då liksom, orka låsa upp, larma av, hämta spelaren, larma och låsa igen. Nej. Halvvägs insåg jag också att en av skorna gjorde jätteont s...

Av Anna - 11 april 2007 07:41

Gäsp. Vaknade för snart en timme sedan med tillät mig själv att snooza och sedan kom älsklingskatten och ville mysa - det går inte att motstå. Men nu är jag uppe och funderar på om jag ska cykla och träna eller om jag ska nöja mig med en powerwalk ...

Av Anna - 10 april 2007 13:30

1dl linser, jag använda röda linser men gröna går lika bra 1dl kikärtor 2 morötter ½ avokado 1 tomat 1 msk olivolja 1 msk dijonsenap 1 tsk vinäger 1,5 tsk vatten limejuice efter smak salt, peppar Koka linserna efter anvisning på pake...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards