Direktlänk till inlägg 7 april 2007

IBS fortsättning.

Av Anna - 7 april 2007 12:06

Insåg i all hast att jag glömde ta upp hur man vet att man har IBS. Med tanke på att det inte är en sjukdom och att det är så individuellt mellan olika personer och att läkarna inte vet vad det beror på, så finns det självklart inte heller något enkelt sätt att fastställa diagnosen på heller. Det räcker inte med ett enkelt blodprov eller så utan det handlar om att, som i mitt fall, beställa tid till husläkaren ex, berätta problemen, låta honom klämma på magen, svara på lite frågor om läkaren är insatt och vet vad IBS är, många har haft problem med att inte bli trodda eller ha fått sina problem tagna på allvar. Därefter tas det oftast prover, blodvärde och allergi bland annat och oftast ska man lämna avföringsprov för att utesluta andra sjukdomar som chrons och liknande. Visar inte proverna på något utan att allt ser perfekt ut så utgår man oftast från att det är IBS det rör sig om. Vissa skickas till gastroskopi eller endoskopi vilket jag slapp som tur är men istället blev jag remitterad till en dietist, mestadels för att min husläkare vet min historia om B12brist och för att jag är som han sa "nästan vegan" men jag själv kallar mig vegetarian.Dit har jag dock inte hunnit ännu. Det är långa köer till vårdcentralens dietister.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 april 2007 18:17

Jag kommer lämna denna, ganska trista blogg och helt och hållet blogga på min andra blogg: yogai.blogg.se därför att den känns fräschare och bättre.   Hoppas att ni följer med mig dit. ...

Av Anna - 12 april 2007 15:40

Idag är det vackert väder, just nu då alltså. För i morse och i förmiddags var det inte lika kul. Jag började dagen med att vakna till min fakade sol, dvs en klotrund lampa som jag satt timer på, klockan tjugo över sex började den lysa men upp kom ...

Av Anna - 11 april 2007 08:54

Jag beslöt mig för att ta en powerwalk, men när jag kommit iväg kom jag på att jag glömt musiken, aja, skitsamma då liksom, orka låsa upp, larma av, hämta spelaren, larma och låsa igen. Nej. Halvvägs insåg jag också att en av skorna gjorde jätteont s...

Av Anna - 11 april 2007 07:41

Gäsp. Vaknade för snart en timme sedan med tillät mig själv att snooza och sedan kom älsklingskatten och ville mysa - det går inte att motstå. Men nu är jag uppe och funderar på om jag ska cykla och träna eller om jag ska nöja mig med en powerwalk ...

Av Anna - 10 april 2007 13:30

1dl linser, jag använda röda linser men gröna går lika bra 1dl kikärtor 2 morötter ½ avokado 1 tomat 1 msk olivolja 1 msk dijonsenap 1 tsk vinäger 1,5 tsk vatten limejuice efter smak salt, peppar Koka linserna efter anvisning på pake...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards