Alla inlägg den 7 april 2007

Av Anna - 7 april 2007 17:00

- Cykla överallt i den mån vädret tillåter.- Träna minst 6 timmar / vecka.- Ingen cola / läsk / kolsyra.- Inget godis eller liknande.- Gå upp senast 8.00- Äta frukost varje dag.

Av Anna - 7 april 2007 13:20

När jag lagar mat så brukar jag bara höfta lite sådär om hur jag gör, följer sällan recept eftersom, äh jag har ingen ursäkt. Men för en gångs skull har jag kunnat sammanställa receptet på lasagnen till ikväll.Det räcker nog till 5-6 personer om man serverar en god sallad till. ca 500g quornfärs500 g passerade tomater1 dl vatten (eller mer passerade tomater)salt och pepparev vitlökca 400g fryst, hackad spenatvitlöksalt och pepparlasagneplattor (ex fullkorn eller spenat)250g kesella4 dl havremjölk alt. minigrädde eller delatsalt och peppar(här tog jag gratängkrydda i också, dels för den gula färgen)Svamp, skivad (om man vill, jag valde skogschampinjoner)10% fetaost alt. annan mager ost.Såhär gör jag:Jag börjar med att ta fram alla saker så att jag inte glömmer bort något jag vill ha i. Därefter tinar jag spenaten i micron och blandar ner pressad vitlök, salt och peppar.Färsen steker jag i lite olja, bara så att den får lite färg, smakar av med salt och peppar och häller ner de passerade tomaterna och sen smakar jag av igen för att se om det behövs mer kryddor. Dags för såsen. Häller mjölken i en kastrull tillsammans med kesellan medan jag skivar svampen om det inte redan är gjort. När såsen är slät kryddar jag den och smakar av. Nu är det dags att göra lasagnen. En stor form behövs. Jag börjar med att lägga ett lager färsröra i botten och på med lasagneplattor som jag brukar behöva pussla ihop eftersom vi inte har någon bra form. Nästa lager blir spenatröra och sås, på med plattor igen och färs, svamp och sås. Såsen är viktig eftersom den gör plattorna mjuka. På med fler plattor, spenat, sås, lite fetaost och plattor igen. Fortsätt varva som du vill och känner för. När det inte får plats med på höjden avslutar jag med plattor och därefter resten av såsen - det ska räcka till att täcka hela lasagnen! och sedan lägger jag ost på toppen, kryddar lite extra och in i ugnen i ca 30-50min beroende på plattorna och på hur stor lasagnen blev. 200 grader brukar jag ha ugnen på och lasagnen placeras i mitten.

Av Anna - 7 april 2007 12:11

Det har gått bra fram tills nu. Min testperiod av medicin för IBSen slutade fungera och det blev helt stopp i magen förra helgen så jag började dricka och äta medvetet fel för att få igång magen och det har bara fortsatt.. har dock lovat att sluta efter påsk och börja med träning och kost på riktigt igen. varför är det så svårt att sluta när man börjat?Min mage är uppblåst och det ser faktiskt ut som om jag är gravid i typ fjärde månaden. Läskigt. Igår var jag på Bodypump, en engångs grej på gymmet endast för påsken. Men herrej vad KUL det var och svettigt! Speedstepinslaget blev helt klart min favorit. Step är kul annars också men bodystep var ju jättekul. Synd att de inte kan fortsätta bara..Idag blev det ingen skivstång, jag sov istället. Och promenaden till sommarstugan blev inställd för att mina päron ville köra upp massor av blommor istället. Funderar på om jag ska kuta ut själv men är inte alls på humör och dessutom måste jag duscha, laga lunch, laga mat till ikväll som ska med till faster som håller påskmiddag och inte vågar sig på vegomat :) Blir lasagne, mums! Lite lyxlasagne kommer det bli, med kesellasås istället för bechamel och lite mager fetaost på toppen. Men nu sitter jag och tittar på Martha Stewarts show, de lagade en kanadensisk tröstmatsrätt nyss - pommes eller ungsbakade klyftor, mozzarellaost med svampsås som smälter osten över potatisen - Så gott det såg ut!!Dessutom har jag hårångest. Vet inte vad jag ska göra med min ickefrisyr längre. Suck..

Av Anna - 7 april 2007 12:06

Insåg i all hast att jag glömde ta upp hur man vet att man har IBS. Med tanke på att det inte är en sjukdom och att det är så individuellt mellan olika personer och att läkarna inte vet vad det beror på, så finns det självklart inte heller något enkelt sätt att fastställa diagnosen på heller. Det räcker inte med ett enkelt blodprov eller så utan det handlar om att, som i mitt fall, beställa tid till husläkaren ex, berätta problemen, låta honom klämma på magen, svara på lite frågor om läkaren är insatt och vet vad IBS är, många har haft problem med att inte bli trodda eller ha fått sina problem tagna på allvar. Därefter tas det oftast prover, blodvärde och allergi bland annat och oftast ska man lämna avföringsprov för att utesluta andra sjukdomar som chrons och liknande. Visar inte proverna på något utan att allt ser perfekt ut så utgår man oftast från att det är IBS det rör sig om. Vissa skickas till gastroskopi eller endoskopi vilket jag slapp som tur är men istället blev jag remitterad till en dietist, mestadels för att min husläkare vet min historia om B12brist och för att jag är som han sa "nästan vegan" men jag själv kallar mig vegetarian.Dit har jag dock inte hunnit ännu. Det är långa köer till vårdcentralens dietister.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards